Ansökan för ny eller ändrad fastighetsinfart

Denna e-tjänst har 4 steg
  • 1. Ändring
  • 2. Förhandsgranska
  • 3. Signera
  • 4. Skicka in

Om du vill ändra din befintliga in- och utfart eller anlägga en ny in- och utfart finns det riktlinjer att förhålla sig till. Detaljplanen bestämmer vad som får göras och byggas i ett område. Även om du fått ett bygglov för en ombyggnation, behöver du ansöka om tillstånd för att ändra in- och utfart för din fastighet. Det gör du via denna e-tjänst.

 

Tänk på detta innan du gör ansökan:

  • Du får som mest ha en in- och utfart per fastighet.
  • En ny in- och utfart får inte försämra trafiksäkerheten eller framkomligheten på den anslutande vägen. Föraren ska ha fri sikt längs med vägen och ska inte behöva köra ut i körbanan för att få tillräcklig sikt.
  • Det ska finnas sikttrianglar om minst 2,5 x 2,5 meter vid själva utfarten. Höjd på plank, mur eller växter får inte överstiga 80 cm för att uppfylla kravet om god sikt.
  • Avståndet till övergångsställe och korsning ska vara minst 10 meter.
  • Parkeringens syfte får inte vara annat än att försörja den egna fastigheten med parkering.
  • Backning över gång- och cykelbana bör undvikas.
  • Backning ut på huvudgata tillåts vanligtvis inte.
  • Utrymmet för infarten på tomten behöver vara minst 6 meter djupt, så att parkerade fordon inte står på gatumark.
  • Intill skolor ställs högre krav på trafiksäkerhet.
  • In- och utfarten måste fungera väl ur väghållarens skötsel- och driftsynpunkt.

 

Vad kostar det?

Det kostar inget att ansöka. Den sökande står dock för alla kostnader för in- och utfarten, även för åtgärder på kommunens väg. Efter ett besök från kommunens gata- och parkavdelning så får du veta kostnaden för byggnationen av utfarten och sänkning av kantsten.

Om kommunen anser att utfarten kan byggas måste du som fastighetsägare ta fram en detaljerad ritning på placering och hur utfarten ska byggas.

 

Läs mer i vår författningssamling.

 

Behandling av personuppgifter
När du använder våra e-tjänster på vår sida behandlar vi dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR. Uppgifterna används för att handlägga ditt ärende i e-tjänsten, svara på frågor, kunna identifiera att du är du samt för att komma i kontakt med dig.
Läs mer om hur Klippans kommun hanterar personuppgifter.

 

Information

Inloggning

Inloggning krävs för denna e-tjänst

E-tjänsten måste signeras innan inskick