Information om inkomstförfrågan
Du har fått en inkomstförfrågan eftersom du har beviljats hjälp från socialförvaltningen. För de insatser som du beviljats, tar kommunen ut avgift. Avgiften för dina insatser läggs samman upp till en maxavgift som anger det högsta belopp som kommunen får debitera per månad. Maxavgiften kallas ofta maxtaxan och den omfattar de flesta insatser utom hyror, kost och hämtning av hjälpmedel. Dessa insatser debiteras alltid utanför maxavgiften.
Det är frivilligt att fylla i och lämna in inkomstförfrågan. Du omfattas av maxtaxan oavsett om du väljer att lämna inkomstförfrågan eller inte. Om du lämnar uppgifter om dina inkomster och din boendekostnad, gör avgiftshandläggaren en individuell beräkning av din maxavgift. Den kan då bli lägre, men aldrig högre än maxtaxan. I de allra flesta fallen visar räknar vi fram att brukaren har fullt avgiftsutrymme (betalningsutrymme).
Vad händer om jag inte lämnar in inkomstförfråga? Om du kryssar i rutan som anger att du inte vill lämna uppgifter eller om du inte lämnar in blanketten, bestäms din maxavgift till den högsta avgiften, maxtaxan. Maxtaxan uppgår under 2024 till 2575 kr per månad. Du betalar bara för de insatser du är beviljad, även om din maxavgift fastställs till ett högre belopp.
Så här fyller du i blanketten för inkomstförfrågan
Personuppgifter:
Personuppgifter ska fyllas i av alla. Om ni är makar eller registrerade partners ska båda fylla i inkomstförfrågan eftersom era inkomster läggs samman. Hälften av den sammanlagda inkomsten utgör varje makas inkomst. Din eventuella sambo behöver inte lämna inkomstuppgifter, men du ska markera på blanketten att du delar din bostad med någon.
Inkomstuppgifter:
Fyll i förväntade bruttoinkomster per månad för 2024, det vill säga inkomst innan skatten har dragits. Om du bara har tillgång till uppgiften efter skatt, skriv då det tydligt. Uppgifter från Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan hämtas automatiskt, så dessa behöver du inte fylla i men alla andra inkomster, till exempel tjänstepensioner och privata pensioner, måste du själv redovisa. De flesta utbetalare skickar ut ett besked om utbetalning i början av året. Bifoga en kopia som underlag. Om du inte hittar utbetalningsbeskedet kan du bifoga ett kontoutdrag som visar vad du får utbetalt från olika utbetalare under en månad år 2024. Det samma gäller för din ev. maka/makes inkomster.
För överskott av kapital används föregående års uppgift (uppgiften hittar du i ditt årsbesked eller i din deklaration för inkomståret 2023).
Som inkomst räknas t.ex.:
Exempel på pensioner/försäkringar som du själv ska uppge: AFA, Alecta, AMF, Folksam Liv, Folksam-LO, FPK, Handelsbanken Liv, KPA, Kyrkans pensionskassa, LO-pension, Länsförsäkringar, SEB-Liv, SPK, SPP, SPV, Swedbank och utländsk pension.
Boendekostnad:
Kryssa för om du delar din bostad med någon. Om bostaden delas med vuxna barn eller annan inneboende, anger du detta under annan.
Om du bor i hyresrätt/bostadsrätt
Ange hyran/avgiften per månad. Om du har tillval som garage/parkeringsplats, extra förråd eller hemförsäkring via hyresavin ska du inte räkna med kostnaden för detta. Du ska inte heller ta med avgift för bredband/tv om den inte är obligatorisk. Du ska bifoga underlag på din hyra/avgift, t.ex. en hyres- eller avgiftsavi.
Om du har kostnader för uppvärmning, vattenförbrukning eller sophantering utöver hyran/avgiften får dessa räknas med, däremot inte kostnaden för hushållsel. Svara ja/nej på frågorna om vad som ingår i din hyra/avgift och uppge hur stor din boyta är så beräknar vi dina driftskostnader med hjälp av Pensionsmyndighetens schablon. Om du hellre vill att vi utgår från dina faktiska kostnader, ska du bifoga underlag (fakturakopior) som styrker dina driftskostnader ett helt år tillbaka.
Om du har ett lån som avser bostadsrätten, kan du uppge skuld och räntesats (%) samt bifoga underlag som styrker dina lånekostnader. Då medräknas delar av räntan i boendekostnaden. Om du har flera lån med olika ränta ska du redovisa varje lån för sig
Om du bor i egen fastighet
Fyll i uppgifterna om din fastighet (endast permanentbostad). Bifoga ditt senaste beslut om taxering för fastigheten som styrker boyta och taxeringsvärde. Dina driftskostnader beräknas enligt Pensionsmyndighetens schablon. Om du hellre vill att vi ska utgå från dina faktiska kostnader, ska du bifoga underlag (fakturakopior) som styrker dina driftskostnader ett helt år tillbaka.
Om du har ett lån som avser fastigheten, kan du uppge skuld och räntesats (%) samt bifoga underlag som styrker dina lånekostnader. Om du har flera lån med olika ränta ska du redovisa varje lån för sig. Då medräknas delar av räntan i boendekostnaden.
Om du bor på annat sätt
Om du t.ex. bor i en fastighet som ägs av någon annan, men betalar vissa driftskostnader ber vi dig kontakta avgiftshandläggaren för ytterligare instruktioner.
Information om höjt minimibelopp
När din avgift beräknas, reserveras pengar till boendekostnad och till dina levnadskostnader. Det belopp som ska täcka dina levnadskostnader är ett schablonbelopp som kallas minimibelopp. Minimibeloppet är 7062 kr för ensamstående och 5762 för sammanboende
Det finns möjlighet att ansöka om högre minimibelopp för fördyrade levnadskostnader. Detta kan till exempel vara underhållskostnad för barn eller kostnad för god man. Kontakta avgiftshandläggaren för mer information om reglerna för höjt minimibelopp samt särskild ansökningsblankett.
Du kan ansöka om högre minimibelopp för kostnad för god man/förvaltare direkt på inkomstblanketten. Markera detta med ett kryss och bifoga det senaste arvodesbeslut som underlag. Om beslut om arvode för 2022 saknas, kan arvodesbeslutet för 2021 användas.
Lämna in din inkomstförfrågan
I Väntan på att din inkomstförfrågan inkommer eller i väntan på att den kompletteras, fastställs din maxavgift till det högsta beloppet. Om du är ny brukare hos oss och lämnar komplett inkomstförfrågan inom två veckor från när du beviljades insatser, prövar vi om din avgift ska ändras retroaktivt. Om du inte är ny brukare eller om du lämnar blanketten/kompletteringen senare än två veckor från den dag du beviljades insatser, gäller inlämnad inkomstförfrågan från och med den 1:e i inlämningsmånaden. Avgiften nedsättes då inte retroaktivt.
Om du avstår från att lämna inkomstuppgifter nu men sedan ångrar dig, kan du alltid kontakta avgiftshandläggaren eller kommunens kundtjänst och be om en ny blankett.
Behöver du hjälp?
Om du behöver hjälp eller har frågor är du välkommen att kontakta avgiftshandläggaren via kundtjänst, telefon 0435-28 000. Telefontid vardagar klockan 8.30-9.30.
Inloggning krävs för denna e-tjänst
E-tjänsten måste signeras innan inskick
Tillgänglig som PDF