Information om inkomstförfrågan
Du har fått en inkomstförfrågan eftersom du har beviljats stöd från socialförvaltningen. För de insatser som du beviljats, tar kommunen ut avgift. Avgiften för dina insatser läggs samman upp till en maxavgift som är det högsta belopp som kommunen får debitera per månad. Maxavgiften fungerar som ett högkostnads-skydd. Hyror, kost och hämtning av hjälpmedel ingår inte i maxavgiften. Dessa insatser debiteras alltid utanför maxavgiften.
Vad händer när jag lämnar inkomstförfrågan? I socialtjänstlagen finns regler om den högsta avgift som kommunen får ta ut för insatser inom vård och omsorg. 2025 är maxavgiften 2642 kr per månad. När du lämnar uppgifter om dina inkomster och din boendekostnad, utreder handläggaren om du har utrymme att betala 2642 kr per månad eller om din maxavgift behöver sänkas.
Vad händer om jag inte lämnar inkomstföfrfågan? Om du markerar att du inte vill lämna uppgifter eller om du inte lämnar in blanketten, fastställs din maxavgift till den högsta avgiften, samma som maxtaxan.
Oavsett om du lämnar inkomstförfrågan eller inte, betalar du bara för de insatser du är beviljad, även om din maxavgift fastställs till ett högre belopp.
Så här fyller du i blanketten för inkomstförfrågan
Personuppgifter:
Fyll i dina personuppgifter. Om du är gift/registrerad partner ska ni båda fylla i inkomstförfrågan eftersom era inkomster läggs ihop. Hälften av er sammanlagda inkomst utgör din inkomst. Din eventuella sambo behöver inte lämna inkomstuppgifter, men du ska markera på blanketten att du delar din bostad med någon.
Inkomstuppgifter:
Fyll i förväntade bruttoinkomster per månad för 2025, det vill säga inkomst före skatt. Om du bara har tillgång till uppgifter efter skatt, skriv då det tydligt. Uppgifter från Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan hämtas automatiskt, så dessa behöver du inte fylla i. Alla andra inkomster, till exempel tjänstepensioner och privata pensioner, måste du redovisa själv. De flesta utbetalare skickar ett utbetalningsbeskedbesked i början av året. Bifoga en kopia som underlag. Om du inte hittar utbetalnings-beskedet kan du bifoga ett kontoutdrag som visar vad du får utbetalt från olika utbetalare under en månad år 2025. Det samma gäller för din eventuella maka/makes inkomster.
Som inkomst räknas till exempel:
• Allmän pension
• Tjänstepension
• Privat pensionsförsäkring
• Utländsk pension
• Efterlevandepension
• Bostadstillägg/bostadsbidrag
• Lön, arvoden och andra skattepliktiga ersättningar
• Föräldrapenning, sjukpenning
• Sjuk- och aktivitetsersättning
• Livränta
• Omvårdnadsbidrag
Exempel på pensioner och försäkringar som du själv ska redovisa på blanketten: AFA, Alecta, AMF, Folksam Liv, Folksam-LO, FPK, Handelsbanken Liv, KPA, Kyrkans pensionskassa, LO-pension, Länsförsäkringar, SEB-Liv, SPK, SPP, SPV, Swedbank och alla inkomster från utlandet.
Inkomst av kapital:
För inkomst av kapital används uppgifter från inkomståret 2024. Som inkomst av kapital räknas till exempel sparränta på bankkonto, utdelning på aktier och vinst vid försäljning av aktier och fonder. Överskottet är summan av inkomst av kapital minus eventuellt avdrag. Du får göra avdrag för kapitalförluster till den del de motsvaras av kapitalvinster. Du får inte göra avdrag för ränteutgifter. Schablonintäkter ska inte medräknas. Uppgifterna hittar du i årsbesked från bank/kreditinstitut (se 2024-12-31) eller i din deklaration för inkomståret 2024. Uppge beloppet före skatt.
Om du har sålt en fastighet/bostadsrätt under 2024 och gjort en vinst utgör vinsten en kapitalinkomst.
Som inkomst av kapital räknas till exempel:
• Ränteinkomster
• Utdelningar från aktier
• Vinst vid försäljning av aktier/fonder/obligationer
• Vinst vid försäljning av fastighet eller bostadsrätt
• Vinst vid uthyrning av privatbostad
Kontakta handläggare om du är osäker på vilka uppgifter som ska tas med.
Boendekostnad:
Markera om du delar din bostad med någon. Om bostaden delas med vuxna barn, minderåriga barn eller någon annan, uppger du detta under annan.
Om du bor i hyresrätt/bostadsrätt
Uppge hyra/avgift per månad exklusive eventuell trygghetsavgift. Om du har tillval som garage/parkeringsplats, extra förråd eller betalar hemförsäkring via hyresavin ska du inte räkna med kostnaden för detta. Du ska inte heller ta med avgift för bredband/tv om den inte är en obligatorisk del av din hyra/avgift. Du ska bifoga underlag på din hyra/avgift, till exempel en hyres- eller avgiftsavi. Om du har separat debitering av vattenförbrukning ber vi dig lämna en avi med vattendebitering.
Svara ja/nej på frågorna om vad som ingår i din hyra/avgift och uppge boyta. Tillkommande driftskostnader beräknas enligt Pensionsmyndighetens schablon för boendekostnader. Om du hellre vill att vi utgår från dina faktiska kostnader, ska du bifoga underlag (fakturakopior) som styrker dina driftskostnader ett helt år tillbaka i tiden.
Om du har ett bolån med bostadsrätten som säkerhet, kan du uppge skuld och räntesats (%) samt bifoga underlag som styrker dina lånekostnader. Då medräknas delar av räntan i boendekostnaden. Om du har flera lån med olika ränta ska du redovisa varje lån för sig. Bifoga underlag på lånet.
Om du bor i egen fastighet
Fyll i uppgifterna om din fastighet (endast permanentbostad). Bifoga ditt senaste beslut om taxering för fastigheten som styrker boyta och taxeringsvärde. Dina driftskostnader beräknas enligt Pensionsmyndighetens schablon för boendekostnad. Om du hellre vill att vi ska utgå från dina faktiska kostnader, ska du bifoga underlag (fakturakopior) som styrker dina driftskostnader ett helt år tillbaka i tiden.
Om du har ett bolån med fastigheten som säkerhet, kan du uppge skuld och räntesats (%) samt bifoga underlag som styrker dina lånekostnader. Då medräknas delar av räntan i boendekostnaden. Om du har flera lån med olika ränta ska du redovisa varje lån för sig. Bifoga underlag på lånet.
Om du bor på annat sätt
Om du till exempel bor i en fastighet som ägs av någon annan, men betalar vissa driftskostnader ber vi dig kontakta avgiftshandläggaren för ytterligare instruktioner.
Om ni är gifta men inte bor tillsammans
Om du bor på vård- och omsorgsboende, men din maka/make bor i er tidigare bostad ska ni redovisa båda era boendekostnader. Använd var sin blankett om ni båda har stöd från socialförvaltningen. Redovisa annars den hemmaboendes boendekostnad på blanketten. Hyran på boendet tar vi själva fram. Skriv en notering på blanketten om att ni bor på var sin adress.
Information om höjt minimibelopp
När din avgift beräknas, reserveras pengar till boendekostnad och till dina levnadskostnader. Det belopp som ska täcka dina levnadskostnader är ett schablonbelopp som kallas minimibelopp. Minimibeloppet för 2025 är 7247 kr för ensamstående och 5912 kr per person för sammanboende.
Det finns möjlighet att ansöka om högre minimibelopp för fördyrade levnadskostnader. Detta kan till exempel vara underhållskostnad för barn eller kostnad för god man. Kontakta avgiftshandläggaren för mer information om reglerna för höjt minimibelopp samt särskild ansökningsblankett.
Du kan ansöka om högre minimibelopp för kostnad för god man/förvaltare direkt på inkomstblanketten. Markera detta med ett kryss och bifoga det senaste arvodesbeslut som underlag. Om arvodet för 2024 inte fastställts ännu, kan arvodesbeslutet för 2023 användas, såvida du själv förväntas betala arvodet. Du har inte rätt till höjt minimibelopp om kommunen betalar arvodet eller om du får ersättning från annan håll, till exempel merkostnadsersättning från Försäkringskassan för samma kostnad.
Lämna in din inkomstförfrågan inom två veckor
I väntan på att din inkomstförfrågan inkommer eller i väntan på att den kompletteras, fastställs din maxavgift till det högsta beloppet. Om du är ny brukare hos oss och lämnar komplett inkomstförfrågan inom två veckor från när du beviljades insatser, prövar vi om din avgift ska ändras retroaktivt (från och med första dagen). Om du inte är ny brukare eller om du lämnar blanketten/ kompletteringen senare än två veckor från den dag du beviljades insatser, gäller inlämnad inkomstförfrågan från och med den 1:e i inlämningsmånaden. Avgiften ändras då inte retroaktivt.
Om du avstår från att lämna inkomstuppgifter men sedan ångrar dig, kan du alltid kontakta avgiftshandläggaren eller kommunens kundtjänst och be om en ny blankett.
Behöver du hjälp?
Om du behöver hjälp eller har frågor är du välkommen att kontakta avgiftshandläggaren via kundtjänst, telefon 0435-28 000. Telefontid till handläggare vardagar klockan 8.30-9.30.
Om du behöver hjälp att kopiera underlag kan du få hjälp i kundtjänst.
Inloggning krävs för denna e-tjänst
E-tjänsten måste signeras innan inskick
Tillgänglig som PDF