Vid försäljning av hus/fastighet som är ansluten till kommunala vatten och/eller avloppstjänster, är det viktigt att abonnemanget flyttas till den nya ägaren.
När du flyttar måste du anmäla ett ägarbyte så att ditt vatten- och/eller avloppsabonnemang skrivs över på den nya ägaren. Detta gör ni enkelt via vår e-tjänst.
Både säljaren och den nya ägaren behöver signera med e-legitimation för att abonnemangsbytet skall genomföras.
OBS! Det är alltid fastighetsägaren som ska stå på abonnemanget, inte hyresgäster eller inneboende.
Tänk på att det även ska göras en avläsning av vattenmätaren vid ägarbyte, så att avgiften för vatten och avlopp blir rätt för både säljare och köpare.
Viktig information - läs detta innan du startar e-tjänsten:
Denna e-tjänst kräver dubbelsignering. Den nuvarande ägaren loggar in med sitt bank-id och fyller i e-tjänsten tilsamman med den nya ägaren. När e-tjänsten sedan skickas in går det iväg ett mail till nya ägaren med en länk för att kunna göra en digital signering. Mailet kan ibland hamna under skräppost.
För att ägarbytet ska godkännas krävs att båda har signerat ansökan.
Behandling av personuppgifter
När du använder e-tjänster på vår sida behandlar vi dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR. Uppgifterna används för att handlägga ditt ärende i e-tjänsten, svara på frågor, kunna identifiera att du är du samt för att komma i kontakt med dig. Läs mer om hur Klippans kommun hanterar personuppgifter.
Inloggning krävs för denna e-tjänst
E-tjänsten måste signeras innan inskick
Tillgänglig som PDF